Tuesday 17 July 2012

Gua Terbentuk Daripada Magma

Apabila lava mengalir, permukaan bahagian atas yang bersentuhan dengan udara akan membeku dan mengeras. Kemudian, ia menjadi batu tetapi lava yang berada di bahagian dalam tidak membeku dan akan terus mengalir ke kawasan yang lebih rendah. Runag yang terhasil diantara kedua-dua ini dipanggil gua lava. Fenomena ini boleh ditemui di persekitaran gunung berapi perisai. Apabila lava mengalir di bawah permukaan bumi, gas gunung berapi yang terhasil akan berkumpul di bahagian atas gua untuk menyokong tempat tersebut. Udara yang mengalir masuk ke bahagian atas bercampur dengan gas gunung berapi, tindak balas pengasidan akan berlaku lalu meghasilkan kepanasan yang melarutkan batu pada bahagian atas. Lava yang dipanaskan akan larut semula kemudian jatuh seperti titisan air. Lalu, lava akan membeku dan membentuk batu stalaktit atau stalagmite. Disebabkan tekanan gas di dalam gua lava, bahagian bumbung lebih nipis dan mudah runtuh malah akan meletus lalu menjadi pintu masuk gua.

 Sumber: Komik Ikhtiar Hidup Di Kawasan Gunung Berapi oleh Kang Gyung-Hyo

 
Kredit:-->
http://wong168.files.wordpress.com/2011/07/gua_mulu_caves_deer_cave_in_sarawak.jpg

No comments:

Post a Comment