Wednesday 18 July 2012

Jenis Letusan Gunung Berapi


Jenis letusan gunung berapi biasanya berkait rapat dengan sifat magma. Letusan yang mudah meletup berlaku pada gunung berapi yang memiliki lava bersifat likat (lava felsik dan lava andesit). Manakala letusan yang lebih tenang pula berlaku pada gunung berapi yang memiliki lava mafik atau basalt yang kurang likat.

 
Letusan HAWAIIAN
 *Letusan tenang dimana lava mengalir secara perlahan. Lava mafik akan bergerak jauh dan merebak seperti banjir. Oleh itu, ia juga dikenali sebagai letusan banjir lava mafik. Contohnya boleh kita lihat di Gunung Berapi Kilauea  dan Mauna Loa di Hawaii.

 Letusan Strombolian
 *Meletus pada skala kecil dan mengeluarkan lava mafik atau basalt. Berasal daripada nama Gunung Berapi Stromboli yang terletak berhampiran Laut Mediterranean. Selain itu Gunung Aso di Jepun juga tergolong dalam jenis ini.

Letusan Vulcanain
 *Berlaku apabila pancutan lava dan letusan berlaku secara berselang-seli. Ianya dikatakan lebih menyerupai letusan Strombolian. Apabila selang masa antara letusan terlalu lama, lava akan membeku dan menutup kawah. Tekanan gas dari gunung berapi akan memecahkan lapisan lava lalu mengakibatkan aliran piroklastik. Tambahan pula, debu gunung berapi akan diletuskan bersama jumlah udara yang besar lalu membentuk awan hitam berbentuk kubis bunga.

Letusan Plinian
*Jenis letusan yang paling kuat. Awan panas yang terhasil lebih tebal daripada letusan Vulcanain. Sifatnya memancut aliran piroklastik yang sungguh likat. Apabila ia jatuh dengan kelajuan tinggi dari langit, setiap makhluk hidup yang berada di bawah akan mati.

No comments:

Post a Comment